top of page
Redactie Dyslexie.be

Luisterend lezen en lezend luisteren

Voor mensen met dyslexie is lezen een grote inspanning. Soms moet je de informatie die geschreven staat vooral begrijpen en is het lezen zelf niet van groot belang. Uit onderzoek is gebleken dat de tekst beluisteren voldoende is om de informatie te begrijpen. 


 


Als je een geschreven tekst zelf moet verwerken en toepassen, is lezend meevolgen wel van groot belang. Bij de beide tekstsoorten helpt compenserende (voorlees)software mensen met leesproblemen vooruit.

Het is een veel gehoord vooroordeel: van compenserende (voorlees)software voor lezen word je lui en leer je niet écht lezen. Maar zoals zo vaak bij vooroordelen klopt dit niet. Om deze dooddoener uit de wereld te helpen, belichten we graag de verschillende mogelijkheden die compenserende (voorlees)software en andere hulpmiddelen kunnen bieden aan mensen met dyslexie of andere leesproblemen.


 

Moeder, waarom lezen wij?


Om te bepalen welke functies van jouw software het meest geschikt zijn voor het moment, moet je eerst weten waarom je een bepaalde tekst leest. Wil je die tekst gewoon begrijpen of moet je er ook echt dingen van reproduceren, en is het dus echt studeren?

Voor het eerste leesdoel, begrijpen, heeft onderzoek aangetoond dat het luisteren naar een tekst dezelfde hersengebieden stimuleert als het zelf lezen. Bij iemand met dyslexie is deze methode van begrijpend ‘lezen’ een pak minder vermoeiend. Je kan je namelijk focussen op de betekenis van wat je hoort, zonder de extra tussenstap van het ontcijferen van de gedrukte woorden.

Moet je echt studeren? Dan is het erg belangrijk dat de tekst zéker meegelezen wordt, naast de auditieve ondersteuning. Onze hersenen passen zich namelijk aan naargelang de inhoudelijke moeilijkheid van de tekst. Hierdoor zullen we automatisch trager gaan lezen in passages met veel informatie. Bij de beide tekstsoorten staat wel als een paal boven water dat compenserende (voorlees)software het lezen vooruit helpt. Door actieve leesondersteuning heeft de lezer visuele bevestiging van wat hij hoort, weet hij meteen hoe iets wordt uitgesproken en kan hij zelf bepalen of er iets al dan niet herhaald moet worden.


Lezen is ontspannen en ontsnappen

Lezen is natuurlijk ook een erg fijne ontspanning. En goed nieuws: om beter te worden in lezen, moet je niet altijd zelf lezen! Ouders die voorlezen, voorleesinitiatieven van de bibliotheek of een voorleesmoment op school: ze tonen allemaal hoe plezierig lezen kan zijn.

Ook luisterboeken zijn natuurlijk een fijne oplossing. Als je ingeschreven bent bij de Luisterpuntbibliotheek (gratis voor mensen met dyslexie of een andere leesstoornissen) heb je keuze uit meer dan 25.000 boeken die je via een app kan beluisteren. Zo kan iedereen toch mee ontsnappen in verhalen, op zijn eigen manier en tempo.


Meer weten over compenserende (voorlees)software? Lees meer over hoe compenserende software.

Comments


bottom of page