top of page
Redactie Dyslexie.be

Musiceren met dyslexie? Heel wat argumenten pro!

Er zijn heel wat beroemde muzikanten met dyslexie. Kinderen met dyslexie hebben vaak veel fantasie en zijn creatief. Maar noten automatiseren is voor hen een grote uitdaging. Onderzoekster en fluitiste Judith Pertz schreef een handleiding voor muziekleerkrachten om hen hierbij te helpen. Ze ontdekte ook dat:


  1. Op jonge leeftijd leren musiceren ervoor kan zorgen dat signalen die wijzen op dyslexie snel worden opgepikt.  

  2. Leren musiceren faalangst bij kinderen met dyslexie kan verminderen.

  3. Het het zelfvertrouwen vergroot.


 


Wolfgang Amadeus Mozart, John Lennon, Robbie Williams. Wat hebben deze namen gemeen behalve dat het bekende muzikanten zijn? Dyslexie!


 

Mozart componeerde als waar wonderkind al op jonge leeftijd stukken op de piano. En dat ondanks het feit dat hij niet alleen met dyslexie kampte, maar ook met AD(H)D, autisme en epilepsie.


John Lennon, wereldbefaamde muzikant en leadzanger van The Beatles, ontdekte pas op latere leeftijd waarom hij moeite had met lezen en spellen. Dat stopte hem niet om prachtige muziek te maken.


En wie kent ‘Angels’ van Robbie Wiliams nu niet? Ook hij had het niet zo voor boeken. De reden was duidelijk. Het lezen wilde maar niet vlotten.


Wat weten we al?


Er is nog niet zoveel bekend over de combinatie dyslexie en muziek. Wat staat er dan wel al vast?

  • Dat musiceren gewoonweg gezond is voor je kind.

  • De voldoening om na het vele oefenen een lied goed te kunnen spelen. Dat gevoel van succes doet elk kind glunderen.

  • Dat een instrument leren bespelen, helpt bij het opbouwen van waardevolle motorische, sociale en cognitieve vaardigheden.

  • En dat musiceren de perfecte uitlaatklep voor emoties is.


Welke redenen heb je nog meer nodig om met muziek aan de slag te gaan?


Interessant onderzoek

Judith Pertz, fluitiste, deed onderzoek naar dyslexie en muziek. Haar conclusie? Op vroege leeftijd starten met muziek, kan ervoor zorgen dat risicosignalen op leesproblemen ook vroeger herkend worden. Het typische automatiseringsprobleem bij dyslexie laat zich namelijk ook voelen bij het aanleren van ritmes en noten. Notenleer start in Vlaanderen weliswaar vrij laat, maar er zijn methodes (bijv. Suzuki) waarbij jonge kinderen op basis van klanken en ritmes aan de slag gaan met een instrument. Een vroege signalisatie van risicosignalen betekent dat je tijdig de juiste begeleiding kan zoeken. Kostbare tijd, want het potentiële leesprobleem vroeg aanpakken voorkomt frustratie en faalangst.

Kinderen met dyslexie hebben veel fantasie en zijn vaak heel creatief. Eigenschappen die elke goede muzikant nodig heeft. Maar noten leren lezen vormt in dat geval een echte uitdaging. Pertz schreef een handleiding voor muziekleerkrachten om kinderen met dyslexie hierbij beter te kunnen begeleiden.


De belangrijke bijdrage van een muziekdocent

Een andere echt waardevolle conclusie van Pertz haar onderzoek: muziekdocenten kunnen een actieve bijdrage leveren in het verminderen van faalangst, wat zich op termijn vaak ontwikkelt bij kinderen met lees- en leerproblemen, zoals dyslexie. Door muziek het zelfvertrouwen vergroten, geeft veel voldoening aan de muziekdocenten en betekent een wereld van verschil voor het kind.

Een lees- of leerprobleem hebben, dat maakt alles net iets minder evident. Maar er zijn heel wat argumenten die pleiten voor het leren musiceren. Niet in het minst de liefde voor muziek die je een leven lang plezier en voldoening kan geven.

Comments


bottom of page